gegrond

Ziekenhuis schond informatieplicht over tweede nekhernia

Waar gaat de uitspraak over? Een cliënte diende een klacht in tegen het Diakonessenhuis te Utrecht omdat zij in 2023 niet was geïnformeerd over een tweede (kleine) hernia op niveau C5-6 die zichtbaar was op een MRI-scan. Alleen de grotere, symptomatische hernia op C6-7 werd besproken en operatief behandeld. Pas in 2024, bij nieuwe pijnklachten, […]

Lees verder

Onzorgvuldige triage door meldkamer bij melding hartklachten: klacht gegrond, geen schadevergoeding

Waar gaat de uitspraak over? Een cliënt diende een klacht in tegen de Regionale Ambulance Voorziening Utrecht wegens onzorgvuldig handelen tijdens een telefonisch triagegesprek op 22 februari 2024. Zijn partner belde de meldkamer met melding van acute hartklachten bij cliënt, die eerder een hartinfarct had gehad. De meldkamer vroeg gedurende zeven minuten standaardvragen, twijfelde aan […]

Lees verder

Niet gehoord in eigen woonwens: cliënt krijgt gelijk over ongevraagde verhuisplannen

Waar gaat de uitspraak over? De heer [naam], cliënt bij de Prinsenstichting, diende een klacht in omdat hij vindt dat onvoldoende naar zijn woonwensen is geluisterd. Na zijn vertrek van een eerdere woonlocatie werd hij zonder zijn instemming op een wachtlijst geplaatst voor een zorgboerderij in [plaatsnaam], terwijl hij daar niet wilde wonen of werken. […]

Lees verder

Grenzen aan hulpverlening: botsende visies op zorg, communicatie en veiligheid in de thuissituatie

Waar gaat de uitspraak over? Een cliënt diende bij de Geschillencommissie Gehandicaptenzorg een klacht in tegen de Severinusstichting, met als kernpunten de ervaren dwingende zorg, onterechte zorgaanvragen, een melding bij Veilig Thuis en gebrekkige communicatie. De cliënt voelde zich onder druk gezet om zorg te accepteren, ervoer bemoeizorg, en kreeg geen gehoor toen ze wilde […]

Lees verder

Geschil over inzet niet-gecontracteerde jeugdhulp door gecertificeerde instelling bij gebrek aan passend aanbod

Waar gaat de uitspraak over? De uitspraak Behandeling van het geschil Partijen zijn overeengekomen dit geschil bij bindend advies door de Geschillencommissie Sociaal Domein: Inkoop Jeugdwet en Wmo (verder te noemen: de commissie) te laten beslechten. De commissie heeft kennisgenomen van de overgelegde stukken. De behandeling heeft plaatsgevonden op 17 april 2025 te Den Haag. […]

Lees verder

Vertraging overdracht jeugdige leidt tot verdeling van kosten tussen gemeenten

Waar gaat de uitspraak over? In dit geschil gaat het om de financiële verantwoordelijkheid voor jeugdzorgkosten na de invoering van het nieuwe woonplaatsbeginsel op 1 januari 2022. De indiener erkent verantwoordelijk te zijn vanaf die datum, maar vindt dat verweerder te laat heeft gehandeld in het overdragen van het dossier van de jeugdige, waardoor zij […]

Lees verder

Geschil over weigering van verwijzing voor second opinion bij complexe oncologische diagnose

Waar gaat de uitspraak over? Een cliënt diende een klacht in tegen een ziekenhuis over het weigeren van een verwijzing voor een second opinion. De cliënt stelde dat zijn aandoening (urethracarcinoom) ten onrechte niet als peniskanker werd beoordeeld en dat een vroegere verwijzing naar een gespecialiseerd ziekenhuis mogelijk had geleid tot een minder ingrijpende operatie. […]

Lees verder

Klacht over inzage medisch dossier en schending privacy bij verpleeghuiszorg

Waar gaat de uitspraak over? De klager, nabestaande van cliënte, diende een klacht in tegen Stichting Sint Anna vanwege het ontbreken van tijdige inzage in het medisch dossier van zijn moeder tussen mei 2023 en januari 2024. Ondanks herhaalde verzoeken, toezeggingen van een arts en formele machtiging, kreeg klager geen toegang tot het volledige medisch […]

Lees verder

Zorgaanbieder schoot tekort in zorg en communicatie: klacht volledig gegrond verklaard

Waar gaat de uitspraak over? De commissie heeft geoordeeld dat zorgaanbieder Vecht en IJssel ernstig is tekortgeschoten in de zorgverlening aan een cliënte en in de communicatie met klaagster, een nauw betrokken familielid. Klaagster bracht naar voren dat cliënte onvoldoende eten en medicatie kreeg, mede doordat zij niet zelfstandig kon eten en er geen begeleiding […]

Lees verder