Ziekenhuizen

Ziekenhuizen

De Geschillencommissie Ziekenhuizen behandelt klachten van patiënten tegen ziekenhuizen die zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) of de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU).

Soort klachten

Klachten kunnen gaan over:

  • Schade ontstaan door een behandeling of een operatie
  • Onzorgvuldige of ondeugdelijke uitvoering operatie
  • Onvoldoende informatie over ingreep en mogelijke risico’s
  • Ingreep niet volgens afspraak
  • Onvoldoende kwaliteit van de verleende zorg
  • Te laat doorverwijzen
  • Beschadiging of vermissing van eigendommen
  • Slechte nazorg

Bekijk welke klachten de commissie wel en niet kan behandelen.

Aantal behandelde klachten en eindproducten

Alle cijfers, feiten en toelichting over het voorgaande jaar van deze commissie vindt u in ons jaarverslag 2020 van de commissie Ziekenhuizen. Natuurlijk bent u ook geïnteresseerd in de pakkende verhalen die we graag met u delen op www.samenwerkenaankwaliteit.nl. Gewoon zoals het is, uit de praktijk, vanuit ieders vak of betrokkenheid. Verhalen die de verbondenheid met onze organisatie heel mooi illustreren. Trotse verhalen, verhalen met een ziel, verhalen met verbeelding.

Kosten

Als er sprake is van een klacht zonder een financiële claim, bedraagt het klachtengeld € 52,50.

Is er wel sprake van een financiële claim, dan bedraagt het klachtengeld:

  • Financiële claim tot € 5.000,–: klachtengeld: € 52,50 
  • Financiële claim vanaf € 5.000,– tot € 15.000,–: klachtengeld: € 77,50 
  • Financiële claim vanaf € 15.000,– tot € 25.000,–: klachtengeld: € 127,50

Lees meer over het klachtengeld.

Meer info

  • Procedure van De Geschillencommissie
  • Reglement van de Geschillencommissie Ziekenhuizen
  • Aangesloten brancheorganisaties: 
    NVZ 
    NFU
Download de Brochure Geschillencommissie Zorg

Brochure voor de commissies in de Zorg

Klaagster en familie voldoende geïnformeerd over beloop ziekteproces cliënt
Waar gaat de uitspraak over De klaagster klaagt over de behandeling van haar overleden echtgenoot, de cliënt. De cliënt is[...]
Volgens cliënt heeft KNO-arts onzorgvuldig gehandeld met verminkt oor tot gevolg
Waar gaat de uitspraak over In 2014 blijkt het moedervlekje op het oor van de cliënt een niet kwaadaardige afwijking[...]
Cliënt klaagt over behandeling bij groepstherapie in psychiatrische dagkliniek van de zorgaanbieder
Waar gaat de uitspraak over De cliënt klaagt dat zijn persoonsgegevens niet volgens de voorschriften zijn bewaard, dat er geen[...]