Ziekenhuizen

Ziekenhuizen

De Geschillencommissie Ziekenhuizen behandelt klachten van patiënten tegen ziekenhuizen die zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) of de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU).

Soort klachten

Klachten kunnen gaan over:

  • Schade ontstaan door een behandeling of een operatie
  • Onzorgvuldige of ondeugdelijke uitvoering operatie
  • Onvoldoende informatie over ingreep en mogelijke risico’s
  • Ingreep niet volgens afspraak
  • Onvoldoende kwaliteit van de verleende zorg
  • Te laat doorverwijzen
  • Beschadiging of vermissing van eigendommen
  • Slechte nazorg

Bekijk welke klachten de commissie wel en niet kan behandelen.

Aantal behandelde klachten en eindproducten

Alle cijfers, feiten en toelichting over het jaar 2019 van deze commissie vindt u in ons jaarverslag 2019 van de commissie Ziekenhuizen. Natuurlijk bent u ook geïnteresseerd in de pakkende verhalen die we graag met u delen op www.samenwerkenaankwaliteit.nl. Gewoon zoals het is, uit de praktijk, vanuit ieders vak of betrokkenheid. Verhalen die de verbondenheid met onze organisatie heel mooi illustreren. Trotse verhalen, verhalen met een ziel, verhalen met verbeelding.

Kosten

Als er sprake is van een klacht zonder een financiële claim, bedraagt het klachtengeld € 52,50.

Is er wel sprake van een financiële claim, dan bedraagt het klachtengeld:

  • Financiële claim tot € 5.000,–: klachtengeld: € 52,50 
  • Financiële claim vanaf € 5.000,– tot € 15.000,–: klachtengeld: € 77,50 
  • Financiële claim vanaf € 15.000,– tot € 25.000,–: klachtengeld: € 127,50

Lees meer over het klachtengeld.

Meer info

  • Procedure van De Geschillencommissie
  • Reglement van de Geschillencommissie Ziekenhuizen
  • Aangesloten brancheorganisaties: 
    NVZ 
    NFU

Download de Brochure Geschillencommissie Zorg

Brochure Geschillencommissie Zorg

Download de brochure Geschillencommissie Zorg

Informatieplicht van ziekenhuis tegenover cliënt die budgetpolis heeft
Waar gaat de uitspraak over De cliënt heeft een budgetpolis afgesloten bij een zorgverzekeraar die geen contract heeft met het[...]
Klachten niet eerst bij ziekenhuis kenbaar gemaakt, daarnaast geen verband tot uitvoering behandelingsovereenkomst
Waar gaat de uitspraak over De cliënt heeft 7 klachtonderdelen. Klachtonderdeel 1 en 2 gaan over het handelen van de[...]
Ziekenhuis is niet tekortgeschoten in de nakoming van de zorgverplichting
Waar gaat de uitspraak over De klaagster heeft 16 klachtonderdelen ter beoordeling aan de commissie voorgelegd. Samengevat gaat het om[...]