Ziekenhuizen

Ziekenhuizen

De Geschillencommissie Ziekenhuizen behandelt klachten van patiënten tegen ziekenhuizen die zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) of de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU).

Soort klachten

Klachten kunnen gaan over:

  • Schade ontstaan door een behandeling of een operatie
  • Onzorgvuldige of ondeugdelijke uitvoering operatie
  • Onvoldoende informatie over ingreep en mogelijke risico’s
  • Ingreep niet volgens afspraak
  • Onvoldoende kwaliteit van de verleende zorg
  • Te laat doorverwijzen
  • Beschadiging of vermissing van eigendommen
  • Slechte nazorg

Bekijk welke klachten de commissie wel en niet kan behandelen. (via deze link komt u uit bij een pagina waar u meer verteld word over wat de commissie wel en niet kan behandelen)

Aantal behandelde klachten en eindproducten

Alle cijfers, feiten en toelichting over het voorgaande jaar van deze commissie vindt u in ons jaarverslag van de commissie Ziekenhuizen (deze link brengt u naar het jaarverslag van de commissie Ziekenhuizen). Natuurlijk bent u ook geïnteresseerd in de pakkende verhalen die we graag met u delen op www.samenwerkenaankwaliteit.nl. Gewoon zoals het is, uit de praktijk, vanuit ieders vak of betrokkenheid. Verhalen die de verbondenheid met onze organisatie heel mooi illustreren. Trotse verhalen, verhalen met een ziel, verhalen met verbeelding.

Kosten

Als er sprake is van een klacht zonder een financiële claim, bedraagt het klachtengeld € 52,50.

Is er wel sprake van een financiële claim, dan bedraagt het klachtengeld:

  • Financiële claim tot € 5.000,–: klachtengeld: € 52,50 
  • Financiële claim vanaf € 5.000,– tot € 15.000,–: klachtengeld: € 77,50 
  • Financiële claim vanaf € 15.000,– tot € 25.000,–: klachtengeld: € 127,50

Lees meer over het klachtengeld. (deze link leidt naar de pagina waar u alles kunt lezen over het klachtengeld)

Meer info

  • Procedure (deze link brengt u naar de pagina waar u alles kunt lezen over onze procedure) van De Geschillencommissie
  • Reglement (deze link leidt naar het reglement) van de Geschillencommissie Ziekenhuizen en bijbehorende toelichting (deze link brengt u naar de bijbehorende toelichting)
  • Aangesloten brancheorganisaties: 
    NVZ (deze link leidt naar de website van NVZ)
    NFU (deze link leidt naar de website van NFU)
Download de Brochure Geschillencommissie Zorg

Brochure voor de commissies in de Zorg

Vetschort ontstaat door littekenbreukoperatie; hersteloperatie door zorgaanbieder zonder kosten cliënt
Waar gaat de uitspraak over? De klacht gaat over schade die is ontstaan als gevolg van een littekenbreukoperatie. Cliënt stelt [...]
Zorgaanbieder kon niet voorzien dat cliënt ziek zou worden tijdens vakantie
Waar gaat de uitspraak over? Dit geschil vloeit voort uit een behandelovereenkomst tussen cliënt en zorgaanbieder. Client heeft bij zorgaanbieder[...]
Zorgaanbieder treedt niet zorgvuldig op bij pijnklachten tijdens en na operatie
Waar gaat de uitspraak over? Cliënte heeft de zorgaanbieder aansprakelijk gesteld vanwege de aanhoudende pijn die zij ondervindt aan haar[...]