Ziekenhuizen

Ziekenhuizen

De Geschillencommissie Ziekenhuizen behandelt klachten van patiënten tegen ziekenhuizen die zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) of de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU).

Soort klachten

Klachten kunnen gaan over:

  • Schade ontstaan door een behandeling of een operatie
  • Onzorgvuldige of ondeugdelijke uitvoering operatie
  • Onvoldoende informatie over ingreep en mogelijke risico’s
  • Ingreep niet volgens afspraak
  • Onvoldoende kwaliteit van de verleende zorg
  • Te laat doorverwijzen
  • Beschadiging of vermissing van eigendommen
  • Slechte nazorg

Bekijk welke klachten de commissie wel en niet kan behandelen.

Aantal behandelde klachten en eindproducten

Alle cijfers, feiten en toelichting over het jaar 2019 van deze commissie vindt u in ons jaarverslag 2019 van de commissie Ziekenhuizen. Natuurlijk bent u ook geïnteresseerd in de pakkende verhalen die we graag met u delen op www.samenwerkenaankwaliteit.nl. Gewoon zoals het is, uit de praktijk, vanuit ieders vak of betrokkenheid. Verhalen die de verbondenheid met onze organisatie heel mooi illustreren. Trotse verhalen, verhalen met een ziel, verhalen met verbeelding.

Kosten

Als er sprake is van een klacht zonder een financiële claim, bedraagt het klachtengeld € 52,50.

Is er wel sprake van een financiële claim, dan bedraagt het klachtengeld:

  • Financiële claim tot € 5.000,–: klachtengeld: € 52,50 
  • Financiële claim vanaf € 5.000,– tot € 15.000,–: klachtengeld: € 77,50 
  • Financiële claim vanaf € 15.000,– tot € 25.000,–: klachtengeld: € 127,50

Lees meer over het klachtengeld.

Meer info

  • Procedure van De Geschillencommissie
  • Reglement van de Geschillencommissie Ziekenhuizen
  • Aangesloten brancheorganisaties: 
    NVZ 
    NFU

Download de Brochure Geschillencommissie Zorg

Brochure Geschillencommissie Zorg

Download de brochure Geschillencommissie Zorg

Geen fout of nalaten ziekenhuis geconstateerd
Waar gaat de uitspraak over Volgens de klager gaf het ziekenhuis bij de behandeling van zijn overleden echtgenote onvoldoende voorlichting[...]
Onheuse bejegening door anesthesioloog leidt tot onredelijke behandeling, cliënt krijgt schadevergoeding
Waar gaat de uitspraak over De manier waarop een anesthesioloog met de cliënte omging (bejegening) was niet juist. Daardoor kan[...]
Cliënt diende klachten eerder bij ziekenhuis in en was op tijd met klacht op tijd bij De Geschillencommissie
Waar gaat de uitspraak over Het ziekenhuis vindt dat de cliënt niet-ontvankelijk is in zijn klacht. Volgens het ziekenhuis heeft[...]