Klachtenloket Zorg

Logo Klachtenloket ZorgSinds 1 januari geldt de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Doel van deze wet is het verbeteren van de positie van de cliënt.

De Wkkgz verplicht iedere zorgaanbieder om een klachtenfunctionaris te hebben. Daarnaast moet elke zorgaanbieder zich aansluiten bij een externe onafhankelijke geschilleninstantie.

Klachtenloket voor cliënten

Uw zorgaanbieder is aangesloten bij de Geschillencommissie Zorg Algemeen en maakt gebruik van het onafhankelijke Klachtenloket Zorg.

Bij het Klachtenloket Zorg kunt u gratis terecht voor informatie en advies over uw vragen en/of klachten. Wij kunnen bemiddelen tussen u en uw zorgverlener. Daarnaast kunnen we de bij ons aangesloten klachtenfunctionaris inschakelen. Hij is er voor u en de zorgaanbieder.

> Kijk welke zorgverleners zijn aangesloten bij het Klachtenloket Zorg.

De klachtfunctionaris probeert een klacht tussen partijen op te lossen of te voorkomen. De klachtenfunctionaris kan u helpen om uw klacht richting de zorgverlener duidelijk te omschrijven. De klachtenfunctionaris is neutraal en houdt het belang van beide partijen altijd in het oog. Ook heeft hij een geheimhoudingsplicht.

Als u er niet met uw zorgverlener uitkomt of als het de klachtenfunctionaris niet lukt om de klacht op te lossen, kunt u de klacht indienen bij de Geschillencommissie Zorg Algemeen. De Geschillencommissie doet een bindende uitspraak over uw klacht.

 

Ook voor zorgaanbieder

Het Klachtenloket Zorg is er niet alleen voor cliënten, maar ook voor zorgaanbieders die aangesloten zijn bij het Klachtenloket Zorg. Heeft u een vraag, wilt u advies, heeft u een klacht ontvangen of komt u er niet uit met de cliënt? Neem dan contact met ons op. Wij kunnen u kosteloos helpen om tot een oplossing te komen en u adviseren hoe u klachten kunt voorkomen. Meer informatie over aansluiten bij het Klachtenloket Zorg.

Contact

Heeft u vragen, wilt u advies of wilt u een klacht indienen, neem dan contact met ons op. Dit kan via e-mail (info@klachtenloket-zorg.nl) of door het contactformulier in te vullen. U kunt ons bellen via 070 - 310 53 92.

De procedure

Stap 1:   U bent ontevreden over de aan u geleverde zorg, u heeft een vraag, u wilt advies of een klacht indienen.

Stap 2:  Uw zorgaanbieder heeft geprobeerd u zo goed mogelijk te helpen en/ of uw onvrede weg te nemen/ op te lossen. Dit is niet gelukt en uw zorgaanbieder heeft u gewezen op de klachtenprocedure en op de onafhankelijke Klachtenfunctionaris van het Klachtenloket Zorg.

Stap 3: Wij bieden u gratis informatie, advies en/ of een bemiddeling om tot een oplossing te komen. Ook kunnen wij u helpen met het indienen van uw klacht bij de zorgverlener.

Stap 4:  Binnen 6 weken na het indienen van uw klacht bij de zorgverlener, moet u een gemotiveerde reactie hebben ontvangen. De zorgaanbieder mag de behandeling van uw klacht een keer met 4 weken verlengen. Daarna mag verlengen alleen als u dat goed vindt.

Stap 5:  U bent nog altijd niet tevreden. Dan verwijst het Klachtenloket Zorg en/of de klachtenfunctionaris u naar de Geschillencommissie Zorg Algemeen.

U kunt vrijblijvend contact opnemen met het Klachtenloket Zorg.

 

 

Terug naar boven