Zorg Algemeen

Zorg Algemeen

De Geschillencommissie Zorg Algemeen kan alle klachten behandelen tussen de zorgaanbieder en de cliënt, als de zorgaanbieder waarmee er een geschil is, is aangesloten bij deze commissie of zich alsnog zal aansluiten.

Het overzicht van alle zorgondernemers die rechtstreeks bij deze commissie zijn aangesloten vindt u hier.

Soort klachten

Klachten kunnen gaan over:

  • Meningsverschillen over de verleende zorg en het behandelplan
  • Schade die is ontstaan als gevolg van een (medische) fout tijdens de behandeling en verzorging door de zorginstelling(letselschade)
  • Tijdens het verblijf zoekgeraakte of beschadigde persoonlijke bezittingen zoals een bril, sieraden, kleding of schoenen (zaakschade)
  • De manier waarop de zorgaanbieder met u omging
  • Schending van de privacy.

Lees meer over de klachten die de commissie wel en niet kan behandelen.

Aantal behandelde klachten en eindproducten

Alle cijfers, feiten en toelichting over het jaar 2017 van deze commissie vindt in het jaarverslag 2017 van de commissie Zorg Algemeen.

Klachtenfunctionaris

Als uw zorgaanbieder is aangesloten bij de Geschillencommissie Zorg Algemeen en gebruik maakt van de diensten van het Klachtenloket Zorg, kunt u daar gratis terecht voor informatie en advies over uw vragen en/of klachten. Wij kunnen bemiddelen tussen u en uw zorgverlener. Daarnaast kunnen we de bij ons aangesloten klachtenfunctionaris inschakelen.
De klachtfunctionaris probeert een klacht tussen partijen op te lossen of te voorkomen. De klachtenfunctionaris kan u helpen om uw klacht richting de zorgverlener duidelijk te omschrijven. De klachtenfunctionaris is neutraal en houdt het belang van beide partijen altijd in het oog. Ook heeft hij een geheimhoudingsplicht.

Als u hierover meer informatie wilt of wilt weten  welke ondernemers  beschikken over een klachtenfunctionaris via het Klachtenloket Zorg, ga dan naar de pagina van het Klachtenloket Zorg.

Kosten

Het klachtengeld bedraagt € 52,50. U krijgt dit terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt. Lees meer over het klachtengeld.

Meer informatie

Download de Brochure Geschillencommissie Zorg

Brochure Geschillencommissie Zorg

Download de brochure Geschillencommissie Zorg

Een aantal klachten over de behandeling bij de zorgaanbieder zijn gegrond. De door de cliënt gestelde schade is niet veroorzaakt door de vastgestelde tekortkomingen van de zorgaanbieder
In het geschil tussen [Cliënt], wonende te [plaats], en Stichting Vincere-GGZ, gevestigd te Sittard, (verder te noemen: de zorgaanbieder). Behandeling[...]
De klacht kan niet worden behandeld, omdat cliënte haar klacht niet eerst bij de zorgaanbieder heeft ingediend
In het geschil tussen [Cliënte], wonende te [plaats], en St ZBC FeM-poli, gevestigd te Zwolle, (verder te noemen: de zorgaanbieder).[...]
De zorgaanbieder is niet nalatig geweest bij de behandeling van de cliënt tijdens zijn verblijf bij de zorgaanbieder
In het geschil tussen [Cliënt], wonende te [plaats], en Stichting Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg, gevestigd te Almere (verder[...]