ongegrond

Zorgaanbieder handelde zorgvuldig tijdens intake, maar onvoldoende informatie over middelengebruik

Waar gaat de uitspraak over? In deze zaak ging het om een geschil tussen een cliënt en zorgaanbieder. De cliënt meldde zich voor hulp bij de zorgaanbieder vanwege depressieve klachten en vulde een vragenlijst in. Na de intakegesprekken werd aan de cliënt meegedeeld dat zijn middelengebruik behandeling onmogelijk maakte, omdat de zorgaanbieder geen expertise heeft […]

Lees verder

Geschil over mogelijk ontbrekende hair extensions na luxe behandeling

Waar gaat de uitspraak over? Een consument diende een klacht in bij de Geschillencommissie Uiterlijke Verzorging, waarin zij stelde dat na een luxere haarbehandeling in april 2024 niet al haar gekochte hair extensions waren teruggeplaatst. Ze vermoedde dat er sprake was van verwisseling of achterhouding van haar en ondersteunde dit met foto’s. De ondernemer ontkende […]

Lees verder

Opticien krijgt gelijk in zaak over leesbril

Waar gaat de uitspraak over? Een consument diende een klacht in tegen een opticien over een op maat gemaakte leesbril, maar kreeg hierin geen gelijk. De consument beweerde dat de bril niet voldeed aan de afspraak, dat het montuur verkeerd was en dat de glazen niet goed waren. De opticien betwistte dit en voerde aan […]

Lees verder
  • 15 januari 2025
  • Optiek

Klachten over medisch dossier en communicatie ongegrond

Waar gaat de uitspraak over? Cliënte diende een klacht in tegen het ziekenhuis, omdat haar medisch dossier onvolledig zou zijn en verzoeken tot aanvulling werden geweigerd. Essentiële medische gegevens, zoals informatie over eerdere operaties, aandoeningen en medicatie-allergieën, zouden ontbreken. Daarnaast stelde cliënte dat het ziekenhuis herhaaldelijk haar verzoeken negeerde en haar uiteindelijk een contactverbod oplegde. […]

Lees verder

Klacht over zorgverlening en aansprakelijkheid bij overlijden van cliënte

Waar gaat de uitspraak over? Klaagster stelt de zorgaanbieder aansprakelijk voor het voortijdig overlijden van haar moeder door slechte zorgverlening. Ze verwijt de zorgaanbieder fouten bij het zwachtelen, het niet opvolgen van houdingsadviezen, een vertraagde verwijzing naar het ziekenhuis en gebrekkige wondzorg. De zorgaanbieder stelt dat alle zorg conform richtlijnen en protocollen is verleend door […]

Lees verder

Klacht over medisch advies ongegrond verklaard, communicatie wel tekortgeschoten

Waar gaat de uitspraak over? Een vrouw diende een klacht in tegen het ziekenhuis, omdat haar moeder na een gewijzigd medicatieadvies een hersenbloeding kreeg en overleed. De moeder, die leed aan nierkanker, werd door een arts geadviseerd tijdelijk te stoppen met haar bloeddrukmedicatie. Enkele dagen later werd haar geadviseerd de medicatie deels te hervatten, maar […]

Lees verder

Ziekenhuisjurist niet verantwoordelijk voor behandelbeslissing

Waar gaat de uitspraak over? De commissie volgt de uitspraak van de klachtencommissie. De jurist van het ziekenhuis heeft geen directe (zorg- of behandel)relatie met cliënt. De jurist heeft de behandelaar intern geadviseerd op grond van de door hem gepresenteerde feiten. Het is aan de behandelaar om het interne advies te betrekken bij zijn handelen. […]

Lees verder

Geen nalatigheid vastgesteld bij kaakoperaties

Waar gaat de uitspraak over? De cliënte onderging twee operaties waarbij botuitstulpingen aan haar kaken werden verwijderd. Na de ingrepen ervoer zij beperkingen in de tongbeweging, mogelijk veroorzaakt door littekenvorming. De Geschillencommissie Ziekenhuizen concludeerde dat deze complicatie regelmatig voorkomt en geen bewijs vormt voor nalatig handelen van de zorgaanbieder. Er werd vastgesteld dat de ingrepen […]

Lees verder

Geen bewijs voor schade door osteopathiebehandeling

Waar gaat de klacht over? De cliënt diende een klacht in tegen een osteopaat vanwege verergerde pijnklachten na een behandeling. Volgens de cliënt had de osteopaat onzorgvuldig gehandeld en haar afgeraden een medische injectie te nemen, wat haar herstel negatief beïnvloedde. De zorgaanbieder stelde daarentegen dat de behandeling volgens de professionele standaard was uitgevoerd en […]

Lees verder