Uitsprakenoverzicht

Wilt u meer weten over onze uitspraken? Dan kunt u zoeken in onze eerdere uitspraken van de diverse commissies. Vul links uw zoekopdracht en voorkeuren in. Tevens kunt u zoeken op referentienummer, gebruik dan het tweede zoekvenster.

U ziet 1051-1060 van de 2022 uitspraken

Klacht over onvoldoende medische zorg niet onderbouwd; klacht ongegrond verklaard

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: bejegening/ zorgverlening    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 171664/187782

Waar gaat de uitspraak over? Cliënte was vanwege een wondinfectie aan haar voet opgenomen door de zorgaanbieder. Zij had ook hartklachten waarvoor zij is gedotterd. Op 18 maart 2021 om 05.30 uur kreeg cliënte pijn op haar linkerborst en zou dit hebben gemeld aan de dienstdoende zorgmedewerker. Klager verwijt de zorgaanbieder dat deze niet direct […]

Klacht over onvoldoende zorg en (voorgenomen) beëindiging van verblijf in beveiligde GGZ-instelling

Commissie: Geestelijke Gezondheidszorg    Categorie: bejegening/ zorgverlening/ zorgvuldigheid    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 481025/566035

Waar gaat de uitspraak over? De cliënt verblijft bij de zorgaanbieder in het kader van Beveiligd wonen vanwege ernstige gedragsproblematiek. De klacht gaat over twee onderwerpen. In de eerste plaats vindt de cliënt dat de zorgaanbieder hem al langere tijd geen goede zorg verleent. Het gaat daardoor niet goed met de cliënt, ook niet op […]

Klacht over onvolledige Basisgegevensset Zorg en overdracht medische informatie: beoordeling van ontvankelijkheid

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: -    Jaartal: 2025
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: niet-ontvankelijk   Referentiecode: 1152339/1262069

Waar gaat de uitspraak over? De cliënte diende een klacht in tegen het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) over de overdracht van haar medische gegevens. Na beëindiging van haar behandeling kreeg zij zorg in een ander ziekenhuis, maar daar ontbraken volgens haar belangrijke gegevens, omdat de Basisgegevensset Zorg (BgZ) niet volledig zou zijn ingevuld. Zij vond dat […]

Klacht over onzorgvuldig handelen door arts bij informeren naar medicatie HIV-infectie is ongegrond

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: (On)Zorgvuldig handelen    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 28809/33953

Waar gaat de uitspraak over Het geschil gaat over het volgens de klager jarenlang niet informeren van de behandelend arts bij een viroloog naar vervangende medicatie voor de behandeling van de HIV-infectie van de klager, terwijl de behandelend arts het tegendeel heeft beweerd en in strijd met de waarheid ook heeft beweerd dat die vervangende […]

Klacht over onzorgvuldige besluitvorming en ontbreken informed consent bij borstvergroting

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: informatieplichtInformed consent    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 227988/436272

Waar gaat de uitspraak over? De cliënte klaagt dat de besluitvorming rond de borstoperatie die zij heeft ondergaan onzorgvuldig is geweest, dat er voorafgaand aan de operatie geen informed consent is verkregen en dat er onjuiste verwachtingen zijn gewekt. Klachten afgewezen. De uitspraak in het geschil tussen [naam], wonende te [naam] (hierna te noemen: de […]

Klacht over onzorgvuldige communicatie en grensoverschrijdend gedrag door zorgaanbieder

Commissie: Zorg Algemeen    Categorie: -    Jaartal: 2025
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ten dele gegrond   Referentiecode: 597939/800398

Waar gaat de uitspraak over? Cliënt diende een klacht in tegen BuurtzorgT BV over de wijze waarop zij werd bejegend tijdens haar behandeling. Zij stelt dat haar fysieke en mentale klachten niet serieus zijn genomen en dat haar grenzen zijn overschreden. Zo werd er volgens cliënt zonder haar toestemming contact opgenomen met haar huisarts en […]

Klacht over onzorgvuldige zorgverlening en nierfunctiecontrole ongegrond

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: (On)zorgvuldigheid    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 193289/196082

Waar gaat de uitspraak over? De commissie verklaart een klacht van cliënt dat de zorgaanbieder onzorgvuldig en nalatig geweest is door rivaroxaban (Xeralto) voor te schrijven en dat niet tijdig gehandeld is bij de achteruitgang van de nierfunctie ongegrond. Volgens de commissie was toediening van een bloedverdunner noodzakelijk in verband met longembolieën en is bij […]

Klacht over operatieprocedure deels gegrond, schadevergoeding afgewezen

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: -    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ten dele gegrond   Referentiecode: 321569/560451

Waar gaat de uitspraak over? De cliënt beklaagde zich over de zorgvuldigheid van de operatie waarbij zijn moeder overleed en twijfelde of dit door een complicatie of calamiteit kwam. De zorgaanbieder stelde dat de operatie medisch verantwoord was en dat de risico’s vooraf waren besproken. De commissie oordeelde dat de operatie zorgvuldig was voorbereid en […]

Klacht over orthopedische schoenen buiten werkingssfeer van Geschillencommissie

Commissie: Zorg Algemeen    Categorie: -    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: onbevoegd   Referentiecode: 466305/561739

Waar gaat de uitspraak over? De cliënte heeft bij Penders Voetzorg B.V. orthopedische schoenen laten maken die volgens haar niet passend zijn. Zij wil overstappen naar een andere zorgverlener, maar haar zorgverzekeraar stelt dat hiervoor eerst een uitspraak van de geschillencommissie nodig is. De kernvraag voor de commissie was of Penders Voetzorg als zorgaanbieder in […]

Klacht over overlijden door val in badkamer deels gegrond

Commissie: Verpleging Verzorging en Geboortezorg    Categorie: (On)zorgvuldigheid    Jaartal: 2022
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ten dele gegrond   Referentiecode: 133766/167943

Waar gaat de uitspraak over? Klaagster is van oordeel dat haar vader, door een opeenstapeling van fouten en onzorgvuldigheden, door een val in de badkamer van de zorgaanbieder is overleden. De klachten van klaagster bestaan uit de volgende zeven onderdelen: rommelig ontvangst bij de zorgaanbieder, te laat waarschuwen van familie en arts, onjuiste behandeling door […]



Niet gevonden wat u zocht?

Vindt u bij een commissie geen uitspraken? Dan heeft de commissie mogelijk nog geen uitspraken gedaan. Zoekt u uitspraken over een bepaald onderwerp of wilt u meer weten over de lijn van de commissie, maar vindt u niet wat u zoekt? Dan helpen wij u graag.

U kunt hiervoor contact met ons opnemen via dit formulier.

In onze privacyverklaring leggen wij uit welke persoonsgegevens wij verzamelen en gebruiken en met welk doel.