Als u een klacht heeft over uw zorgaanbieder, kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris kan u informeren over de klachtenregeling en bemiddelen tussen u en de behandelaar. Dit is geregeld in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), die op 1 januari 2016 in werking is getreden. De wet bepaalt dat elke zorgaanbieder in Nederland over een klachtenfunctionaris moet beschikken. De klachtenfunctionaris wordt betaald door de zorgaanbieder, maar vervult een onpartijdige rol.
Taken
De klachtenfunctionaris kan u op de volgende manieren ondersteunen.
- adviseren bij het indienen van een klacht;
- bijstaan bij het formuleren van de klacht; en
- het onderzoeken van mogelijkheden om tot een oplossing te komen.
Contact
De klachtenfunctionaris is iemand bij wie u makkelijk terecht kunt. U kunt hem of haar bellen, mailen of in sommige gevallen zelfs zonder afspraak spreken. Informatie over hoe en wanneer u de klachtenfunctionaris kunt bereiken, moet eenvoudig vindbaar zijn – bijvoorbeeld via de website van uw zorgaanbieder of in de wachtkamer.
Kosten
Aan de hulp en het advies van de klachtenfunctionaris zijn voor u geen kosten verbonden.
Geen oplossing?
Komt u er met hulp van de zorgaanbieder en/of klachtenfunctionaris niet uit, of blijft een reactie uit? Dan kunt u een officiële klacht indienen bij de geschillencommissie van uw zorgaanbieder. Dit kan onder andere als:
- de zorgaanbieder binnen zes weken geen reactie heeft gegeven op uw klacht, of
- u het niet eens bent met de afhandeling van uw klacht door de zorgaanbieder.
Let op: De Wkkgz schrijft voor dat u eerst de klachtenprocedure bij uw zorgaanbieder moet doorlopen voordat u een klacht kunt voorleggen aan een geschilleninstantie. Dat betekent niet dat u verplicht bent om met de klachtenfunctionaris te spreken, maar wél dat u eerst de klacht bij de zorgaanbieder moet indienen. Pas als dat traject is afgerond of geen oplossing biedt, kunt u naar een geschilleninstantie.