Uitsprakenoverzicht

Wilt u meer weten over onze uitspraken? Dan kunt u zoeken in onze eerdere uitspraken van de diverse commissies. Vul links uw zoekopdracht en voorkeuren in. Tevens kunt u zoeken op referentienummer, gebruik dan het tweede zoekvenster.

U ziet 261-270 van de 2022 uitspraken

Cliënt vooraf niet geïnformeerd over mogelijk gevolg van de behandeling. Klachten cliënt onvoldoende serieus genomen

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: bejegeninginformed consent/informatieplicht    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: gegrond   Referentiecode: 214255/225858

Waar gaat de uitspraak over? De cliënt heeft aanhoudende pijnklachten na een VNUS-behandeling. Volgens de zorgaanbieder gaven de pijnklachten geen reden voor nader onderzoek en zou de pijn vanzelf verdwijnen. Maar na een second opinion bleek dat de cliënt zenuwpijn heeft opgelopen. De cliënt was vooraf niet geïnformeerd dat zenuwpijn een gevolg zou kunnen zijn […]

Cliënt vormt gevaar voor medewerkers; getroffen maatregelen terecht

Commissie: Verpleging Verzorging en Geboortezorg    Categorie: zorgverlening/ bejegening    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 203725/231721

Waar gaat de uitspraak over? Dit geschil vloeit voort uit een behandelingsovereenkomst tussen cliënt en zorgaanbieder. Cliënt verbleef bij zorgaanbieder, voordat hij door zorgaanbieder werd overgeplaatst naar een andere zorginstelling. Cliënt verwijt zorgaanbieder ten onrechte dwangmaatregelen te hebben toegepast. De commissie oordeelt dat zorgaanbieder de getroffen maatregelen terecht heeft genomen. Dat cliënt zich beperkt voelt […]

Cliënt wil kosten prostitutiebezoeken vergoed krijgen

Commissie: Geestelijke Gezondheidszorg    Categorie: Bevoegdheid    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: onbevoegdverklaring   Uitkomst: onbevoegd   Referentiecode: 226932/247797

Waar gaat de uitspraak over? De cliënt wil een medische verklaring van de zorgaanbieder voor een rechterlijke procedure om kosten voor prostitutiebezoeken vergoed te krijgen. De zorgaanbieder doet een beroep op onbevoegdheid van de commissie, omdat de behandeling van de cliënt nooit van de grond is gekomen. Volgens de commissie is wel degelijk een behandelingsovereenkomst […]

Cliënt zelf verantwoordelijk om hoogte van vergoeding bij verzekeraar te controleren

Commissie: Zorg Algemeen    Categorie: Kosten    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 28343/41308

Waar gaat de uitspraak over De cliënt heeft 2 consulten gehad bij de zorgaanbieder en stelt dat de zorgaanbieder had vermeld dat deze zorg grotendeels door de zorgverzekeraar zou worden vergoed. Dit bleek uiteindelijk niet zo te zijn. De gerekende kosten zijn heel hoog ten opzichte van de gemiddelde tarieven van de NZA. Daarnaast heeft […]

Cliënt zet therapie bij zorgaanbieder stop na vertrouwensbreuk met behandeld psychiater

Commissie: Psychische en Pedagogische Zorg    Categorie: (On)zorgvuldigheid    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 30788/44132

Waar gaat de uitspraak over De cliënt heeft zijn therapie bij de zorgaanbieder beëindigd en klaagt over een aantal punten. Hij vindt dat de zorgaanbieder zijn privacy heeft geschonden, doordat er een brief van een andere cliënt in zijn dossier zat. Ook wil de zorgaanbieder geen stukken aan zijn dossier toevoegen Verder is de EMDR-behandeling […]

Cliënte doorloopt klachtenprocedure zorgaanbieder niet; klacht niet ontvankelijk

Commissie: Gehandicaptenzorg    Categorie: zorgverlening/ Klachtenbehandeling    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: niet-ontvankelijkverklaring   Uitkomst: niet-ontvankelijk   Referentiecode: 204133/228037

Waar gaat de uitspraak over? De klacht betreft de bejegening en het niet bieden van adequate/goede zorg door medewerkers van de zorgaanbieder aan de dochter van de klager. De uitspraak In het geschil tussen [Naam], wonende te [woonplaats] (hierna te noemen: de cliënt) en ASVZ, gevestigd te Sliedrecht (hierna te noemen: de zorgaanbieder) Behandeling van […]

Cliënte en haar ex-partner waren in behandeling bij de zorginstelling in het kader van hun ouderschap. De e-mail aan de ex-partner daarover is door zijn advocaat aan de rechtbank verstrekt en is daarom niet te wijten aan de zorgaanbieder. Hoewel abusievelijk een onjuiste naam is doorgegeven als de eindverantwoordelijke behandelaar van de cliënte en de namen van de behandelaren van haar ex-partner niet aan haar doorgegeven kunnen worden, werd het daardoor niet onmogelijk een klacht in te dienen bij de zorgaanbieder

Commissie: Geestelijke Gezondheidszorg    Categorie: (On)Zorgvuldig handelen    Jaartal: 2018
Soort uitspraak: -   Uitkomst: -   Referentiecode: 115414

In het geschil tussen [Naam], wonende te [woonplaats], en Stichting De Forensische Zorgspecialisten, gevestigd te Utrecht. Behandeling van het geschil Partijen zijn overeengekomen dit geschil bij bindend advies door de Geschillencommissie Geestelijke Gezondheidszorg (verder te noemen: de commissie) te laten beslechten. Het geschil is ter zitting behandeld op 19 april 2018 te Utrecht. De cliënte […]

Cliënte geen nadeel dat smartengeld rechtvaardigt

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: (On)zorgvuldigheidschadevergoeding    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ten dele gegrond   Referentiecode: 178334/219332

Waar gaat de uitspraak over? Cliënte heeft naar aanleiding van neurologische uitvalklachten een MRI-scan ondergaan waarop een proces in de hersenen zichtbaar was dat zou kunnen duiden op een maligniteit, terwijl in de differentiaal diagnose een goedaardig proces tot de mogelijkheden behoorde. Cliënte kreeg tijdens het consult naar aanleiding van de uitslag van de scan […]

Cliënte had niet blootgesteld mogen worden aan operatie met niet juist onderhouden apparatuur

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: (On) zorgvuldigheid    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ten dele gegrond   Referentiecode: 43863/50392

Waar gaat de uitspraak over De cliënte klaagt over de wijze van communiceren van de kaakchirurg; zowel voor, tijdens, als na de ingreep aan haar verstandskies. De mondhoek van de cliënte raakte beschadigd door gebruik van een niet goed werkende boor. De kaakchirurg merkte dit pas op na de ingreep en heeft de schade hersteld […]

Cliënte heeft geen reden om zich niet aan de 12 maanden-termijn te houden

Commissie: Zelfstandige Klinieken    Categorie: Klachtafhandeling    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: niet-ontvankelijkverklaring   Uitkomst: niet-ontvankelijk   Referentiecode: -

Waar gaat de uitspraak over De cliënte heeft een klacht ingediend over het plaatsen van een kruisband in haar rechterknie en de langdurige klachten die zij hieraan over heeft gehouden. De kliniek vindt dat de cliënte niet ontvankelijk is in haar klacht, omdat zij deze niet binnen de 12 maanden-termijn bij de commissie heeft gemeld. […]



Niet gevonden wat u zocht?

Vindt u bij een commissie geen uitspraken? Dan heeft de commissie mogelijk nog geen uitspraken gedaan. Zoekt u uitspraken over een bepaald onderwerp of wilt u meer weten over de lijn van de commissie, maar vindt u niet wat u zoekt? Dan helpen wij u graag.

U kunt hiervoor contact met ons opnemen via dit formulier.

In onze privacyverklaring leggen wij uit welke persoonsgegevens wij verzamelen en gebruiken en met welk doel.