Uitsprakenoverzicht

Wilt u meer weten over onze uitspraken? Dan kunt u zoeken in onze eerdere uitspraken van de diverse commissies. Vul links uw zoekopdracht en voorkeuren in. Tevens kunt u zoeken op referentienummer, gebruik dan het tweede zoekvenster.

U ziet 911-920 van de 2022 uitspraken

Informatieverstrekking en procedure medische ingreep is juist geweest

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: Informed consent    Jaartal: 2020
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 18844/21894

Waar gaat de uitspraak over De cliënt heeft een medisch probleem aan zijn geslachtsdeel. Het ziekenhuis heeft hiervoor een medische ingreep uitgevoerd. De cliënt is niet blij met het resultaat. Hij verwijt de specialist van het ziekenhuis dat hij niet is gewezen op de alternatieve behandelopties en dat hij complicaties (geen gevoel, geen seksueel genot […]

Informeren eigen risico behoort niet tot informatieplicht zorgaanbieder, maar is iets tussen consument en zorgverzekeraar.

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: informatieplicht    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 186433/203859

Waar gaat de uitspraak over? De commissie wijst een klacht af over het niet informeren door de zorgaanbieder dat het eigen risico door DBC-systematiek twee keer in rekening wordt gebracht, nu (de omvang van) het eigen risico wordt bepaald in de verhouding consument-zorgverzekeraar en op de zorgaanbieder dienaangaande geen informatieplicht rust. Volledige uitspraak Behandeling van […]

Ingegroeide nagel en ontsteking; niet aannemelijk geworden dat de behandeling zoals de consument deze heeft ondergaan, niet naar maatstaven van goed vakmanschap is uitgevoerd.

Commissie: Uiterlijke verzorging    Categorie: Voetverzorging    Jaartal: 2013
Soort uitspraak: -   Uitkomst: -   Referentiecode: 52998

Standpunt van de consument Het standpunt van de consument luidt in hoofdzaak als volgt.   Na de behandeling door ondernemer zijn er klachten ontstaan aan de grote teennagel van mijn linkervoet. De klachten waren een ingegroeide nagel en ontsteking bij de ingegroeide nagel.   Na de behandeling tot donderdag 9 december 2010 thuis geweest en geen schoeisel […]

Ingreep zorgvuldig uitgevoerd: geen reden voor schadevergoeding

Commissie: Zelfstandige Klinieken    Categorie: (On) zorgvuldigheid    Jaartal: 2022
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 107740/134114

Waar gaat de uitspraak over? De cliënte heeft in 2017 een ooglidcorrectie laten uitvoeren door de zorgaanbieder. Deze ingreep is niet naar wens uitgevoerd, bij het rechteroog is een deuk zichtbaar. Ook de hersteloperatie heeft niet geleid tot het gewenste resultaat. Jaarlijks moeten fillers worden aangebracht om de schade te proberen te herstellen. De zorgaanbieder […]

Inschakelen deskundige noodzakelijk om te oordelen over moment toedienen diuretica

Commissie: Verpleging Verzorging en Geboortezorg    Categorie: (On)Zorgvuldig handelen    Jaartal: 2019
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 118194

Waar gaat de uitspraak over In dit geschil zijn er eerder twee tussenadviezen gewezen. In het eerste tussenadvies is besloten dat een oordeel door een extern deskundige nodig is. In het tweede tussenadvies is besloten dat de zorgaanbieder een beroep mag doen op de geheimhoudingsplicht m.b.t. tot het medisch dossier van de moeder van cliënte. […]

Inschattingsfout zorgaanbieder betekent niet dat zorgaanbieder niet goed gehandeld heeft

Commissie: Zorg Algemeen    Categorie: (On) zorgvuldigheid    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 42451/51731

Waar gaat de uitspraak over De cliënt heeft bij de zorgaanbieder een 4-daagse behandeling gevolgd voor PTSS en haar situatie is daarna verergerd. Volgens de cliënt komt dit omdat de intakefase niet een duidelijk beeld gaf, namen de behandelaren de signalen dat het slechter ging niet serieus en was de nazorg niet goed. De cliënt […]

Intakegesprek was naar oordeel van de commissie eerlijk en zorgvuldig

Commissie: Geestelijke Gezondheidszorg    Categorie: Zorgvuldigheid    Jaartal: 2023
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 195689/200833

Waar gaat de uitspraak over? Cliënt is eerder in behandeling geweest bij de zorgaanbieder. Cliënt heeft, nadat zijn huisarts hem naar de zorgaanbieder doorverwees, het gevoel een oneerlijk intakegesprek te hebben gehad. Na het intakegesprek is aan cliënt medegedeeld dat geen passende zorg geboden kan worden door de zorgaanbieder. De zorgaanbieder heeft aangegeven geen redenen […]

Interne klachtenprocedure niet doorlopen.

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: (Niet) Ontvankelijkheid    Jaartal: 2022
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: niet-ontvankelijk   Referentiecode: 160069/168916

Waar gaat de uitspraak over? Cliënt is niet ontvankelijk verklaard in interne klachtenprocedure. Volgens de Commissie kan dat dat gelijk kan worden gesteld aan het niet doorlopen van de klachtenprocedure bij de zorgaanbieder. De uitspraak in het geschil tussen [Naam], wonende te [woonplaats] (hierna te noemen: de cliënt) en Stichting Epilepsie Instellingen Nederland, gevestigd te […]

Interne klachtenregeling niet gevolgd, kan cliënte niet worden verweten. Onvoldoende bewijs dat er medische informatie is verstrekt aan vader van de kinderen

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: Bevoegdheid    Jaartal: 2022
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 171768/174593

Waar gaat de uitspraak over? Volgens cliënte heeft de zorgaanbieder de geheimhoudingsplicht geschonden. Haar ex-partner is geïnformeerd door zijn ex-collega’s over een van hun kinderen. Cliënte betwist de stelling van het ziekenhuis dat zij het klachtentraject voortijdig heeft afgebroken; volgens cliënte is dat gebeurd door de klachtenfunctionaris aan wie zij heeft meegedeeld dat zij geen […]

Internist handelt niet onzorgvuldig bij late diagnose ACNES en schildklierkanker

Commissie: Ziekenhuizen    Categorie: (On)zorgvuldigheid    Jaartal: 2021
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 22159/28581

Waar gaat de uitspraak over De cliënte stond van 2007 tot 2015 onder behandeling van een internist vanwege verschillende klachten. De cliënte verwijt het de internist dat hij jarenlang niet heeft gedacht aan de diagnose ACNES als verklaring voor haar buikklachten. Daarnaast heeft de cliënte lange tijd klachten die zij wijt aan haar schildklier. In […]



Niet gevonden wat u zocht?

Vindt u bij een commissie geen uitspraken? Dan heeft de commissie mogelijk nog geen uitspraken gedaan. Zoekt u uitspraken over een bepaald onderwerp of wilt u meer weten over de lijn van de commissie, maar vindt u niet wat u zoekt? Dan helpen wij u graag.

U kunt hiervoor contact met ons opnemen via dit formulier.

In onze privacyverklaring leggen wij uit welke persoonsgegevens wij verzamelen en gebruiken en met welk doel.