bindend advies

Hervatting huishoudelijke hulp na geschil met zorgaanbieder

Waar gaat de uitspraak over? Een cliënte had al jarenlang een indicatie voor huishoudelijke hulp, maar door een verslechterde communicatie en personeelsgebrek stopte zorgaanbieder de hulp per 1 september 2024. De cliënte maakte hiertegen bezwaar en moest noodgedwongen zelf hulp inkopen. De zorgaanbieder stelde dat zij dacht dat de cliënte zou overstappen naar een andere […]

Lees verder

Klacht over medisch advies ongegrond verklaard, communicatie wel tekortgeschoten

Waar gaat de uitspraak over? Een vrouw diende een klacht in tegen het ziekenhuis, omdat haar moeder na een gewijzigd medicatieadvies een hersenbloeding kreeg en overleed. De moeder, die leed aan nierkanker, werd door een arts geadviseerd tijdelijk te stoppen met haar bloeddrukmedicatie. Enkele dagen later werd haar geadviseerd de medicatie deels te hervatten, maar […]

Lees verder

Geen nalatigheid vastgesteld bij kaakoperaties

Waar gaat de uitspraak over? De cliënte onderging twee operaties waarbij botuitstulpingen aan haar kaken werden verwijderd. Na de ingrepen ervoer zij beperkingen in de tongbeweging, mogelijk veroorzaakt door littekenvorming. De Geschillencommissie Ziekenhuizen concludeerde dat deze complicatie regelmatig voorkomt en geen bewijs vormt voor nalatig handelen van de zorgaanbieder. Er werd vastgesteld dat de ingrepen […]

Lees verder

Onzorgvuldige diagnose leidt niet tot schadevergoeding

Waar gaat de uitspraak over? De Geschillencommissie Ziekenhuizen oordeelt dat de zorgaanbieder onzorgvuldig heeft gehandeld door de diagnose van gehoorverlies bij een jong kind onnodig te vertragen. Ondanks herhaalde zorgen van de ouder werd te lang vertrouwd op een enkele gehoortest, terwijl eerder aanvullend onderzoek naar de hersenstam op zijn plaats was geweest. Hierdoor werd […]

Lees verder

Geen bewijs voor schade door osteopathiebehandeling

Waar gaat de klacht over? De cliënt diende een klacht in tegen een osteopaat vanwege verergerde pijnklachten na een behandeling. Volgens de cliënt had de osteopaat onzorgvuldig gehandeld en haar afgeraden een medische injectie te nemen, wat haar herstel negatief beïnvloedde. De zorgaanbieder stelde daarentegen dat de behandeling volgens de professionele standaard was uitgevoerd en […]

Lees verder

Geschil over jarenlange gynaecologische behandeling ongegrond verklaard

Waar gaat de uitspraak over? De cliënt heeft geklaagd over een jarenlang behandelingstraject voor gynaecologische klachten, waarbij volgens haar diverse verkeerde diagnoses zijn gesteld en behandelingen niet effectief waren. Ze stelde dat door het niet goed luisteren naar haar klachten onnodige operaties zijn uitgevoerd en haar pijnklachten niet verdwenen. De zorgaanbieder heeft gesteld dat de […]

Lees verder

Wijziging opvanglocatie oudere kinderen niet in strijd met overeenkomst

Waar gaat de uitspraak over? De consument klaagt over de verplichte wijziging van de opvanglocatie voor oudere kinderen, waardoor haar kinderen op verschillende locaties worden opgevangen. De ondernemer heeft hiervoor goedkeuring van de oudercommissies gekregen en ouders konden vrijwillig overstappen. De consument koos ervoor haar oudste zoon op de oorspronkelijke locatie te houden, maar vreest […]

Lees verder

Klacht over neuscorrectie ongegrond verklaard door Geschillencommissie

Waar gaat de uitspraak over? Een cliënte diende een klacht in tegen Janssen Oisterwijk Kliniek B.V. wegens een mislukte neuscorrectie die zij in 2014 had ondergaan. Jaren later zakte haar neusbrug in en ging het puntje van haar neus omhoog staan, waarna zij elders een nieuwe correctie liet uitvoeren. De Geschillencommissie oordeelde dat de oorspronkelijke […]

Lees verder

Klachten over gebrekkige informatievoorziening bij bevalling ongegrond verklaard

Waar gaat de uitspraak over? Een cliënte diende meerdere klachten in tegen een ziekenhuis over de begeleiding tijdens haar tweelingbevalling. Ze stelde dat ze onvoldoende was geïnformeerd over risico’s, pijnbestrijding en ingrepen en dat te laat was ingegrepen bij de tweede geboorte. Ook ontving ze het gecorrigeerde geboorteverslag niet. De cliënte vroeg een schadevergoeding van […]

Lees verder

Gedeeltelijk gegronde klacht over bevallingszorg, schadevergoeding afgewezen

Waar gaat de uitspraak over? Een cliënte klaagde over de zorg tijdens haar bevalling, waarbij zij zonder toestemming oxytocine en remifentanil kreeg en onvoldoende informatie ontving over de medicatie. Ook bediende een verpleegkundige onterecht de pijnpomp, en vond ze dat haar astma onvoldoende werd meegewogen. De geschillencommissie verklaarde de klachten over oxytocine en de pijnpomp […]

Lees verder
1 2 3 112