(On)bevoegdheid

Commissie niet bevoegd geschil te behandelen over jeugdige nu Jeugdwet andere klachtenregeling voorschrijft.

Waar gaat de uitspraak over? Klaagster (moeder van cliënte) is zeer ontevreden over de manier waarop haar 15-jarige dochter  behandeld en doorverwezen is naar de GGZ door de zorgaanbieder. Vervolgens is door de zorgaanbieder niet gereageerd op de door klaagster ingediende klacht noch geantwoord op door haar gestelde vragen. De zorgaanbieder stelt dat de commissie […]

Lees verder

Commissie bevoegd en cliënt ontvankelijk

Waar gaat de uitspraak over? De cliënt klaagt over de zorg- en dienstverlening van de zorgaanbieder. Volgens de zorgaanbieder is de cliënt niet-ontvankelijk en de commissie onbevoegd om het geschil te behandelen. Naar het oordeel van de commissie zien de klachten van de cliënt op de zorgovereenkomst en zijn de klachten (in ieder geval een […]

Lees verder

Commissie onbevoegd te oordelen over de uitvoering door de zorgaanbieder van het overheidsbeleid rondom de Covidmaatregelen en -adviezen.

Waar gaat de uitspraak over? Cliënt beklaagt zich erover dat de zorgaanbieder het advies geeft aan patiënten om tot vaccinatie tegen Covid over te gaan. Volgens de zorgaanbieder klaagt cliënt continu hierover. Er zijn meerdere klachten in behandeling bij de zorgaanbieder, bij Tuchtcolleges en bij deze commissie. De zorgaanbieder heeft het landelijk Covidbeleid gevolgd. Met […]

Lees verder

Commissie onbevoegd: klacht ziet uitsluitend op gedragingen klachtenfunctionaris

Waar gaat de uitspraak over? De cliënt klaagt over de gedragingen van de klachtenfunctionaris. Volgens de zorgaanbieder is de commissie niet bevoegd deze klacht te behandelen, omdat de klachtenfunctionaris onafhankelijk is en niet werkzaam bij de zorgaanbieder. Naar het oordeel van de commissie ziet de klacht van de cliënt niet op een gedraging van de […]

Lees verder

Zorgaanbieder gaat via lidmaatschap brancheorganisatie akkoord met behandeling door commissie

Waar gaat de uitspraak over De klaagster heeft dezelfde klacht twee keer voorgelegd aan de commissie. De klaagster stelt dat de zorgaanbieder haar niet prettig heeft behandeld en dat de zorgaanbieder geweigerd heeft haar klacht in behandeling te nemen. De zorgaanbieder stelt dat de commissie niet over de klacht kan oordelen omdat zij niet aangesloten […]

Lees verder

Laboratoriumuitslagen vormen geen behandelovereenkomst

Waar gaat de uitspraak over Volgens de cliënte staat op de website van de zorgaanbieder dat iemand die in quarantaine zit vanwege Covid naar het ziekenhuis mag komen voor de onderdelen: bloedprikken, radiologie en spoedeisende hulp. De cliënte heeft een pagina met laboratoriumuitslagen laten zien als bewijs van de behandelovereenkomst. De zorgaanbieder stelt dat zij […]

Lees verder