
Geestelijke Gezondheidszorg
De Geschillencommissie Geestelijke Gezondheidszorg behandelt klachten van cliënten tegen GGZ-zorgaanbieders die zijn aangesloten bij de Nederlandse ggz.
Soort klachten
Klachten kunnen gaan over:
- De uitvoering van de zorg die u gekregen heeft
- De manier waarop de zorginstelling met u omging
- Onjuiste diagnose en onvolledig behandelplan
- Geen of onvoldoende nazorg
- Onjuiste of onvolledige informatie die u van de zorgaanbieder kreeg
- Kosten van eigen risico door zorg waar u niet zelf om gevraagd heeft
Lees meer over de klachten die de commissie wel en niet kan behandelen.
De Geschillencommissie Geestelijke Gezondheidszorg behandelt alleen klachten over de kwaliteit van vrijwillige geestelijke gezondheidszorg, zoals bedoeld in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Klachten over verplichte zorg, zoals zorg op basis van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) of de Wet forensische zorg (Wfz), vallen buiten deze wet en kunnen daarom niet door de commissie worden behandeld.
Ondersteuning van patiëntenvertrouwenspersoon ggz
Heeft u een klacht over de geestelijke gezondheidszorg? Dan kunt u soms ondersteuning krijgen van een onafhankelijke patiëntenvertrouwenspersoon (pvp). De pvp werkt niet voor de zorginstelling waar u behandeld wordt, maar voor Stichting PVP (Patiëntenvertrouwenspersonen in de ggz).
De pvp kan u bijvoorbeeld ondersteunen als:
- U bent opgenomen in een Wvggz-instelling* en u heeft daar een klacht over;
- U was opgenomen in een Wvggz-instelling en u heeft daar een klacht over;
- U te maken heeft (of heeft gehad) met verplichte zorg, bijvoorbeeld in een instelling, thuis of ambulant. En u heeft een klacht over die zorg.
* Een Wvggz-instelling is een ggz-instelling waar mensen verplicht kunnen worden opgenomen op basis van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz).
Krijgt of kreeg u vrijwillige zorg zonder drang of dwang, bijvoorbeeld thuis of in een instelling zonder Wvggz-status? In dat geval kunt u voor advies en ondersteuning terecht bij de klachtenfunctionaris van uw zorginstelling.
Bij de Stichting PVP kunnen ze u vertellen of de pvp u kan ondersteunen.
U kunt contact opnemen met Stichting PVP via:
- Helpdesk: 085 - 330 3000
- E-mail: helpdesk@pvp.nl
- Chat: www.pvp.nl
Ondersteuning voor naasten bij klachten over de ggz
Als naaste kunt u terecht bij een familievertrouwenspersoon. Deze geeft u informatie, denkt met u mee, geeft advies, kan bemiddelen tussen u en de hulpverlening en als dat nodig is helpen bij een klachtenprocedure.
De familievertrouwenspersoon werkt onafhankelijk van de zorgaanbieder en is in dienst van de Landelijke Stichting Familievertrouwenspersonen.
Neem contact op via de advies- en hulplijn: 0900 – 333 2222 (10 cent per minuut) of via vraag@familievertrouwenspersonen.nl.
Meer informatie: www.familievertrouwenspersonen.nl.
Aantal behandelde klachten en eindproducten
Alle cijfers, feiten en toelichting over het voorgaande jaar van deze commissie vindt u in ons jaarverslag van de commissie Geestelijke Gezondheidszorg. Natuurlijk bent u ook geïnteresseerd in de pakkende verhalen die we graag met u delen op www.samenwerkenaankwaliteit.nl. Gewoon zoals het is, uit de praktijk, vanuit ieders vak of betrokkenheid. Verhalen die de verbondenheid met onze organisatie heel mooi illustreren. Trotse verhalen, verhalen met een ziel, verhalen met verbeelding.
Kosten
Het klachtengeld bedraagt € 52,50. U krijgt dit terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt. Lees meer over het klachtengeld.
Meer informatie
- Procedure van De Geschillencommissie
- Reglement van de Geschillencommissie Geestelijke Gezondheidszorg en bijbehorende toelichting
- Aangesloten brancheorganisatie:
de Nederlandse ggz
Let op: het kan zijn dat u een klacht heeft tegen een zorg locatie, die onderdeel vormt van een grotere GGZ-zorginstelling die lid is van de Nederlandse ggz. U dient dan deze hoofdinstelling als partij in te vullen op het formulier.
