
Commissie: Zelfstandige Klinieken
Categorie: -
Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies
Uitkomst: ten dele gegrond
Referentiecode:
531149/634899
De uitspraak:
Waar gaat de uitspraak over?
Een cliënt diende een klacht in over de POSE-behandeling die hij in 2022 onderging bij de Nederlandse Obesitas Kliniek. Hij stelde dat het gewichtsverlies tegenviel en de begeleiding tekortschoot. De commissie oordeelde dat de kliniek geen resultaatsverplichting had en voldoende inspanning had geleverd bij de behandeling zelf. De cliënt had zelfs meer plooien in zijn maag gekregen dan standaard. Ook werd geoordeeld dat er geen fouten waren gemaakt in de facturatie en verslaglegging. Daarnaast behoorde gewichtsmonitoring niet tot de overeengekomen werkzaamheden. Wel werd vastgesteld dat de begeleiding in de laatste drie maanden niet zorgvuldig was afgerond. De commissie achtte dit een tekortkoming en kende de cliënt een schadevergoeding van € 1.000,- toe. Ook moest de kliniek het klachtengeld van € 52,50 vergoeden.
De uitspraak
in het geschil tussen
[Naam], wonende te [woonplaats] (hierna te noemen: de cliënt)en
Nederlandse Obesitas Kliniek, gevestigd Huis ter Heide, Zeist
(hierna te noemen: de zelfstandige kliniek).
Samenvatting
De klacht van de cliënt ziet op de Primary Obesity Surgery Endoscopic procedure (hierna: POSE-behandeling) die hij heeft ondergaan bij de zelfstandige kliniek in 2022 om gewicht te verliezen. De commissie stelt voorop dat deze behandeling geen resultaats- maar een inspanningsverplichting is. Dat de cliënt na de POSE-behandeling niet het gewicht heeft verloren dat hij voor ogen had, kan dus niet tot de conclusie leiden dat er sprake is van een tekortkoming in de nakoming van de behandeling door de zelfstandige kliniek. Vast staat dat de cliënt meer dan het standaard aantal plooien in zijn maag heeft gekregen tijdens de ingreep. Verder is niet gebleken dat er fouten in de factuur van de cliënt zijn gemaakt of dat er onvolledige verslagen door de zelfstandige kliniek zijn gegeven. Tevens is niet gebleken dat het monitoren van het gewicht van de cliënt tot de POSE-behandeling behoort. De zelfstandige kliniek is echter wel tekortgeschoten in de op haar rustende verplichting de leefstijlbegeleiding van de cliënt in de laatste drie maanden zorgvuldig af te ronden.
Behandeling van het geschil
Partijen zijn overeengekomen dit geschil bij bindend advies door de commissie te laten beslechten. De commissie heeft kennisgenomen van de overgelegde stukken.
De behandeling heeft plaatsgevonden op 13 december 2024 te Utrecht. De zelfstandige kliniek heeft de commissie op 2 december 2024 bericht dat er namens haar niemand aanwezig zal zijn op de zitting. De cliënt is in persoon ter zitting verschenen.
Beoordeling
Inleiding
Op 15 februari 2022 heeft de cliënt een POSE-behandeling ondergaan in het ziekenhuis in Heerlen, waarbij er plooien in de maag van de cliënt zijn vastgezet met hechtingen om gewicht te verliezen. De POSE-behandeling is door de zelfstandige kliniek uitgevoerd voor € 10.899,–. De cliënt is ontevreden over de POSE-behandeling van de zelfstandige kliniek.
De klacht van de cliënt
De cliënt heeft de volgende vijf klachtonderdelen over de POSE-behandeling van de zelfstandige kliniek ingediend.
1. Resultaat POSE-behandeling
De POSE-behandeling heeft niet het resultaat gehad dat de cliënt op basis van de door de zelfstandige kliniek verschafte informatie mocht verwachten. Door de zelfstandige kliniek werden duidelijke voordelen en verwachtingen van de behandeling geschetst, waaronder een verzadigd gevoel na kleinere porties en een gewichtsverlies van 10-15%. Ondanks het actief volgen van een door de zelfstandige kliniek geadviseerd leefstijltraject met begeleiding van een leefstijl- en bewegingsconsulent, was het gewicht van de cliënt echter negen maanden na de behandeling slechts met vier kilo (-4%) afgenomen en was zijn vet- en spierpercentage nauwelijks veranderd. Een paar maanden na de behandeling bleek daarnaast dat het verzadigingsgevoel van de cliënt en de hongerprikkels onveranderd waren, waardoor de cliënt medio 2023 weer op zijn oude gewicht is gekomen.
2. Aantal plooien
De cliënt twijfelt of zijn maag daadwerkelijk in volume is verkleind, nu er geen meting is gedaan van zijn maag voor en na de behandeling. Er zijn dus mogelijk te weinig plooien gezet volgens de cliënt.
3. Fouten in de facturatie en onvolledige verslagen
De cliënt stelt dat de zelfstandige kliniek de oorspronkelijke factuur met een verkeerde aanhef heeft gestuurd en dat ook het operatieverslag en het verslag voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering in 2022 beknopt en onvolledig waren.
4. Gewicht monitoren
Gedurende het traject heeft de cliënt een gebrek aan monitoring van de zelfstandige kliniek ervaren. Er is bijvoorbeeld door de zelfstandige kliniek na de intake geen enkele gewichtsmeting bij de cliënt gedaan.
5. Gebrek aan adequate begeleiding
De cliënt stelt dat er gedurende het traject sprake was van een gebrek aan adequate begeleiding. Hij voert hiertoe het volgende aan. Negen maanden na de behandeling vroeg de cliënt om een gewichtsmeting. De resultaten in gewichtsverlies vielen op dat moment zo tegen dat hij iemand van de zelfstandige kliniek wilde spreken over de effectiviteit van de POSE-behandeling. Direct na het uiten van deze zorgen verliep de communicatie met de kliniek moeizaam. De leefstijlconsulent heeft geen contact meer opgenomen met de cliënt en het duurde negen maanden om een aanspreekpunt binnen de zelfstandige kliniek te vinden. Het aanspreekpunt gaf aan dat zij een gesprek niet nodig vond. Een gesprek met de behandelend chirurg zou mogelijk zijn, maar doordat hij niet meer werkzaam was voor de zelfstandige kliniek moest de cliënt hem zelf traceren. De cliënt heeft door voornoemd handelen de nog drie resterende maanden van het levensstijltraject dat bij de POSE-behandeling hoort niet afgerond.
Schade
De cliënt verzoekt de commissie om te bepalen dat de zelfstandige kliniek aan hem een bedrag van € 5.900,– dient te betalen.
De reactie van de zelfstandige kliniek
De zelfstandige kliniek stelt zich op het standpunt dat zij niet onzorgvuldig heeft gehandeld bij de behandeling van de cliënt en dat zij daarom geen schadevergoeding verschuldigd is aan de cliënt. Zij voert hiertoe het volgende aan.
De zelfstandige kliniek heeft zich aan de gemaakte afspraken met de cliënt gehouden. Het aangegeven percentage van gewichtsverlies is altijd een indicatie en de zelfstandige kliniek kan hiervoor geen garantie geven. Het is tevens aan de patiënt zelf om zich te houden aan een specifiek dieet en de geadviseerde leefstijlveranderingen.
De beoordeling van het geschil
Resultaat POSE behandeling (klachtonderdeel 1)
De commissie stelt vast dat in de brochure van de zelfstandige kliniek over de POSE-behandeling onder het kopje ‘Wat zijn de resultaten?’ het volgende staat vermeld.
“De POSE behandeling is een hulpmiddel bij het afvallen. De uiteindelijke hoeveelheid gewichtsverlies is afhankelijk van de mate waarin u uw leefstijl kunt aanpassen. Gemiddeld zult u zo’n
10-15% afvallen.”(einde citaat)
Dat men daadwerkelijk afvalt wordt dus niet gegarandeerd. Duidelijk wordt aangegeven dat het gewichtsverlies afhankelijk is van de mate waarin de cliënt zijn leefstijl aanpast en dat het percentage gewichtsverlies een gemiddelde is. De verplichting die voor de zelfstandige kliniek voortvloeit uit de POSE-behandeling, kan dan ook niet worden aangemerkt als een resultaatsverplichting, maar (slechts) als een inspanningsverplichting. Dat de cliënt na de POSE-behandeling dus niet het gewicht heeft verloren dat hij voor ogen had, kan dus niet tot de conclusie leiden dat er sprake van een tekortkoming in de nakoming van de behandeling door de zelfstandige kliniek. Hiervan kan enkel sprake zijn indien komt vast te staan dat de zelfstandige kliniek zich onvoldoende heeft ingespannen of bij de inspanning een fout heeft gemaakt. Daarvan is ten aanzien van dit klachtonderdeel niet gebleken. Dit is dus ongegrond.
Aantal plooien (klachtonderdeel 2)
De commissie constateert dat volgens de e-mail van 1 maart 2022 van de zelfstandige kliniek de cliënt
14 plooien heeft gekregen. Uit de brochure van de zelfstandige kliniek volgt dat er tijdens de
POSE-behandeling in totaal 12 plooien worden gezet, namelijk 8 plooien in het deel van de maag dat uitrekt wanneer u eet en 4 plooien in het deel van de maag dat zich voor de maaguitgang bevindt. Het betoog van de cliënt dat hij mogelijk te weinig plooien heeft gekregen, is feitelijk onjuist omdat hij zelfs twee plooien meer heeft gekregen dan standaard worden gegeven tijdens een POSE-behandeling. De commissie zal dit klachtonderdeel daarom ongegrond verklaren.
Fouten in de facturatie en onvolledige verslagen (klachtonderdeel 3)
De commissie constateert dat de gestelde foutieve factuur en het gestelde onvolledige verslag voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering in 2022 niet is overgelegd door de cliënt. Daarom kan niet worden vastgesteld of de zelfstandige kliniek fouten heeft gemaakt in de factuur en/of een onvolledig verslag heeft gegeven aan de cliënt. Het operatieverslag van de zelfstandige kliniek is naar het oordeel van de commissie volledig, nu hierin de handelingen van de ingreep volledig staan beschreven.
Dit klachtonderdeel zal dan ook ongegrond worden verklaard.
Gewicht monitoren (klachtonderdeel 4)
De commissie is van oordeel dat uit de overgelegde stukken niet is gebleken dat tot de afgesproken werkzaamheden van de POSE-behandeling behoort dat het gewicht van de cliënt gemonitord wordt. Daarom is dit klachtonderdeel ongegrond.
Gebrek aan adequate begeleiding (klachtonderdeel 5)
De commissie stelt vast dat uit de brochure van de zelfstandige kliniek volgt dat de POSE-behandeling in combinatie met leefstijlbegeleiding wordt gegeven door de zelfstandige kliniek, waarbij de cliënt na de ingreep een jaar lang door een leefstijlcoach wordt begeleid. Zoals de commissie hiervoor heeft overwogen heeft de zelfstandige kliniek een inspanningsverplichting met betrekking tot de POSE-behandeling en de daarbij behorende leefstijlbegeleiding. De zelfstandige kliniek is hierdoor verplicht zich in te spannen voor de gewichtsafname van de cliënt.
Naar het oordeel van de commissie is de zelfstandige kliniek tekortgeschoten in deze inspanningsverplichting door de laatste drie maanden van de leefstijlbegeleiding niet zorgvuldig met de cliënt af te ronden. Als onbetwist is immers komen vast te staan dat de leefstijlconsulent geen contact meer heeft opgenomen met de cliënt nadat hij zijn zorgen uitte over de effectiviteit van de behandeling. Dit lag wel op haar weg in het kader van de behandeling(overeenkomst). Dit klachtonderdeel zal gegrond worden verklaard.
Schade
De cliënt verzoekt de commissie om € 5.900,– aan schadevergoeding toe te wijzen aan hem.
Gelet op voornoemde tekortkoming in de behandeling ziet de commissie aanleiding om te bepalen dat de zelfstandige kliniek naar redelijkheid en billijkheid een bedrag van € 1.000,– aan schadevergoeding dient te betalen aan de cliënt. Daarbij is meegewogen de hoogte van de door cliënt betaalde kosten en de relatief geringe ernst van de (toerekenbare) tekortkoming aan de zijde van de zelfstandige kliniek (zie klachtonderdeel 5).
Ten overvloede overweegt de commissie ten aanzien van de summiere reactie van de zelfstandige kliniek op de klacht van de cliënt, dat van een professionele zorgaanbieder verwacht mag worden dat zij meer inhoudelijk ingaat op de klachten van haar cliënten en dat zij haar verweer deugdelijk onderbouwt.
Klachtengeld
Omdat de klacht deels gegrond wordt verklaard, komt de commissie tot het oordeel dat de zelfstandige kliniek het door de cliënt betaalde klachtengeld van € 52,50 aan hem moet vergoeden.
Derhalve wordt als volgt beslist.
Beslissing
De commissie:
– verklaart klachtonderdelen 1 tot en met 4 ongegrond,
– verklaart klachtonderdeel 5 gegrond,
– bepaalt dat de zelfstandige kliniek aan de cliënt een bedrag van € 1.000,00 dient te betalen. Betaling van dit bedrag dient plaats te vinden binnen een termijn van 14 dagen na de verzenddatum van dit bindend advies,
– bepaalt dat de zelfstandige kliniek aan de cliënt het door hem betaalde klachtengeld van € 52,50 vergoedt,
– wijst het meer of anders verzochte af.
Overeenkomstig het reglement van de commissie is de zelfstandige kliniek aan de commissie behandelingskosten verschuldigd.
Aldus beslist door de Geschillencommissie Zelfstandige Klinieken, bestaande uit de heer mr. J.M.P. Drijkoningen, voorzitter, mevrouw dr. K.M.A.J. Tytgat, de heer J. Zomerplaag, leden, in aanwezigheid van mevrouw mr. R.H.W. Theuns-van Waasdijk, secretaris, op 13 december 2024.