Cliënt krijgt pigmentvlekken na TCA-peeling; klacht ongegrond verklaard

De Geschillencommissie Zorg




Commissie: Uiterlijke verzorging    Categorie: (On)Zorgvuldig handelen    Jaartal: 2024
Soort uitspraak: bindend advies   Uitkomst: ongegrond   Referentiecode: 212739/244481

De uitspraak:

Waar gaat de uitspraak over?

Dit geschil gaat over cliënt die een TCA-peeling bij ondernemer heeft laten doen. Na de behandeling heeft cliënt enorm veel last van een branderig gevoel en kreeg zij pigmentvlekken. Een deskundige de situatie bekeken en heeft vastgesteld dat de omvang van de klacht onopvallend is. Het resultaat van de behandeling is, zoals verwacht mag worden van een dergelijke behandeling.
De commissie verklaart de klacht ongegrond.

De uitspraak

Behandeling van het geschil
Partijen zijn overeengekomen dit geschil bij bindend advies door de Geschillencommissie Uiterlijke Verzorging (verder te noemen: de commissie) te laten beslechten.

De commissie heeft kennisgenomen van de overgelegde stukken.

De behandeling heeft plaatsgevonden op 22 april 2024 te Utrecht.

Partijen zijn tijdig en behoorlijk opgeroepen ter zitting te verschijnen.

Ter zitting heeft de ondernemer het standpunt toegelicht. De consument heeft geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid ter zitting het standpunt toe te lichten.

 

Onderwerp van het geschil
De consument heeft de klacht voorgelegd aan de ondernemer.

Het geschil betreft de gevolgen van een behandeling die de consument heeft ondergaan bij de ondernemer.

Standpunt van de consument
Voor het standpunt van de consument verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.

Op 23 november 2022 heeft de ondernemer een TCA peeling uitgevoerd op het gezicht van de consument. Na de peeling had de consument enorm last van een branderig gevoel. Vijf dagen na de behandeling heeft de consument aan de ondernemer aangegeven dat zij nog steeds pijn had aan haar gezicht.
Na een week begon haar gezicht te vervellen en zag zij pigment en brandplekken op haar gezicht. De consument is teleurgesteld over het resultaat van de behandeling en heeft daardoor pijn ervaren. Zij wenst gecompenseerd te worden.

Standpunt van de ondernemer
Voor het standpunt van de ondernemer verwijst de commissie naar de overgelegde stukken. In de kern komt het standpunt op het volgende neer.

Volgens de ondernemer is de behandeling uitgevoerd, zoals het hoort en is het resultaat ook goed.

Deskundigenrapport
De door de commissie ingeschakelde deskundige heeft blijkens haar rapport, voor zover thans van belang, het volgende vastgesteld.

De deskundige heeft in het gesprek met partijen en aan de hand van foto’s geconstateerd dat het resultaat van de behandeling is conform hetgeen ervan mag worden verwacht. Op de huid zijn minder vlekken zichtbaar na de behandeling dan voor de behandeling. De omvang van de klacht is volgens de deskundige onopvallend.

Beoordeling van het geschil
De commissie heeft het volgende overwogen.

Voor zover de consument in de stukken klaagt over de behandeling die is uitgevoerd bij haar vriendin en zij de bedoeling heeft gehad ook namens die vriendin een klacht aanhangig te maken bij de geschillencommissie, geldt dat de consument alleen namens zichzelf een klacht kan indienen en niet voor een ander.

Volgens de deskundige is het resultaat van de uitgevoerde behandeling ook zoals verwacht mocht worden. De commissie is op grond daarvan van oordeel dat niet aannemelijk is geworden dat de behandeling door de ondernemer op enigerlei wijze tekort is geschoten.

De bevindingen van de deskundige worden gestaafd door de foto’s die de commissie in het dossier heeft aangetroffen.

Op grond van het voorgaande is de commissie van oordeel dat de klacht ongegrond is.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing
Het door de consument verlangde wordt afgewezen.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Uiterlijke Verzorging, bestaande uit de heer mr. H.F.R. van Heemstra, voorzitter, mevrouw E.S. Keijzer, de heer mr. P.B. Vos, leden, op 22 april 2024.