voorbeslissing

Ontvankelijkheid van nabestaande bij klacht over zorgverlening en bejegening in verpleeghuis

Waar  gaat de uitspraak over? De dochter van een overleden bewoonster van een verpleeghuis van Stichting Patyna diende een klacht in over de wijze waarop haar moeder was verzorgd en over de bejegening die zijzelf van een teamleider had ervaren. De zorgaanbieder stelde dat de dochter niet-ontvankelijk was, omdat haar klacht niet de zorg aan […]

Lees verder

Ontvankelijkheidstoets bij klacht over gemiste diagnose en gebrekkige communicatie

Waar gaat de uitspraak over? Een cliënt diende een klacht in tegen Haaglanden Medisch Centrum over gemiste afwijkingen op een CT-scan van december 2021 die duidden op uitgezaaide eierstokkanker. Zij verwijt het ziekenhuis bovendien slechte communicatie tussen afdelingen, waardoor medicatie niet goed was afgestemd op haar chemobehandeling, en gebrekkige informatievoorziening. De kern van de procedure […]

Lees verder

Ontvankelijkheid bevestigd in geschil over voortijdig afgebroken behandeling in Portugal

Waar gaat de uitspraak over? De cliënt is in juni 2024 gestart met een eetstoornisbehandeling bij NewCare GGZ, waaronder een zesweekse opname in Portugal. De behandeling werd na twee weken afgebroken vanwege een gesteld medisch risico. De cliënt verwachtte een (gedeeltelijke) terugbetaling van de kosten van €50.000, maar dat gebeurde niet. Op 4 maart 2025 […]

Lees verder

Ontvankelijkheid van een klacht in de gehandicaptenzorg ondanks afgebroken interne procedure

Waar gaat de uitspraak over? De klaagster diende een klacht in tegen Lunet Zorg, waar haar zoon al 13 jaar verblijft. Zij stelt dat zij en haar zoon sinds de coronaperiode psychisch mishandeld en vernederd worden. Volgens de zorgaanbieder is de klaagster niet-ontvankelijk, omdat zij zich had afgemeld voor de zitting bij de interne klachtencommissie […]

Lees verder

Cliënt ontvankelijk in klacht over weigering naluisteren 112-gesprek

Waar gaat de uitspraak over? Een cliënt diende een klacht tegen RAV Haaglanden – Ambulancezorg GGD Haaglanden omdat zijn verzoek om een opname van een 112-gesprek na te luisteren aanvankelijk was geweigerd. Hoewel de zorgaanbieder het verzoek later alsnog honoreerde en de opname op 16 oktober 2024 kon worden beluisterd, wilde de cliënt een uitspraak […]

Lees verder

Cliënt ontvankelijk in klacht tegen ziekenhuis ondanks oude datum van behandeling

Waar gaat de uitspraak over? Een cliënt heeft een klacht ingediend tegen het Erasmus MC over het feit dat in 2011 geconstateerde nekproblemen (stenoses en vernauwingen) niet met hem zouden zijn besproken. Hij stelt dat dit heeft geleid tot blijvende klachten, waaronder evenwichtsproblemen. De zorgaanbieder betoogde dat de cliënt niet-ontvankelijk is omdat hij de interne […]

Lees verder

Beoordeling van de bevoegdheid van de commissie bij klachten over verwijzing en communicatie tijdens ziekenhuisbezoek

Waar gaat de uitspraak over? De cliënt heeft een klacht ingediend tegen het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis wegens onduidelijke verwijzing tijdens polikliniekbezoeken op 1 juli en 11 september 2024. Volgens de cliënt is hij op onjuiste wijze tussen gangen verwezen zonder duidelijke communicatie, waardoor hij de arts niet kon spreken en de afspraak heeft afgebroken. […]

Lees verder

Geschil over ontvankelijkheid klacht nabestaande tegen ziekenhuis

Waar gaat de uitspraak over? In dit geschil oordeelt de Geschillencommissie Ziekenhuizen dat de cliënte ontvankelijk is in haar klacht tegen het Catharina Ziekenhuis. De klacht betreft de medische behandeling van haar inmiddels overleden echtgenoot. Hoewel het ziekenhuis aanvoerde dat de cliënte de interne klachtenprocedure niet volledig had doorlopen, stelde de commissie vast dat haar […]

Lees verder