schadevergoeding

Onzorgvuldig handelen tijdens kennismakingsgesprek leidt tot schadevergoeding voor cliënte

Waar gaat de uitspraak over? Deze zaak gaat over het kennismakingsgesprek dat tussen de cliënte en de zorgaanbieder heeft plaatsgevonden om te kijken of de Hou-me-vast training voor de cliënte en haar echtgenoot op dat moment geschikt zou zijn. Tijdens dit kennismakingsgesprek zijn echter ook behandelaspecten aan bod gekomen, hetgeen de cliënte niet had verwacht […]

Lees verder

Zorgaanbieder informeert cliënte niet over werking en bijwerkingen medicijn

Waar gaat de uitspraak over? De Geschillencommissie Ziekenhuis (hierna: de commissie) is van oordeel dat het ziekenhuis tekortgeschoten is in de nakoming van de behandelingsovereenkomst. De commissie kan namelijk aan de hand van de overgelegde stukken en de stellingen van partijen niet vaststellen of de cliënte voldoende fysiotherapie van het ziekenhuis heeft gehad gedurende haar […]

Lees verder

Zorgaanbieder heeft voldoende geprobeerd uitleg te geven aan klager

Waar gaat de uitspraak over? Ad: Intake Klager heeft zich voor psychiatrische hulp, vanwege een zware depressie in combinatie met een persoonlijkheidsstoornis, aangemeld bij de zorgaanbieder. Op 6 april 2023 heeft bij de zorgaanbieder een intakegesprek met een psycholoog plaatsgevonden in het bijzijn van een stagiaire. In dit gesprek is vermeld dat zij de intake […]

Lees verder

Zorgaanbieder had twijfel over diagnose met cliënt moeten delen

Waar gaat de uitspraak over? De cliënte heeft een klacht ingediend tegen de zorgaanbieder, omdat de zorgaanbieder haar informatieplicht jegens de cliënte niet zou zijn nagekomen. De commissie is van oordeel dat de zorgaanbieder de cliënte had moeten informeren over de twijfel rond de diagnose en, als gevolg daarvan, het versturen van weefsel naar de […]

Lees verder

Zorgaanbieder heeft verantwoorde beslissing genomen door af te zien van een verdere medische behandeling

Waar gaat de uitspraak over? Klaagster verwijt de zorgaanbieder dat cliënt niet is gereanimeerd en niet direct is overgebracht naar de intensive care. De commissie is van oordeel dat de zorgaanbieder een verantwoorde beslissing heeft genomen door af te zien van een verdere medische behandeling. Er was geen zinvolle medische behandeling meer mogelijk gelet op […]

Lees verder

Geen sprake van medische fout arts; klacht ongegrond verklaard

Waar gaat de uitspraak over? Cliënte beklaagt zich erover dat het ziekenhuis bij de uitvoering van de geneeskundige behandelingsovereenkomst in elk van de te onderscheiden fasen van de behandeling zijn zorgplicht niet heeft nageleefd en daardoor toerekenbaar is tekortgeschoten. De commissie verklaart de klacht van cliënte ongegrond en wijst haar verzoek tot immateriële schadevergoeding daarom […]

Lees verder

Cliënte geen nadeel dat smartengeld rechtvaardigt

Waar gaat de uitspraak over? Cliënte heeft naar aanleiding van neurologische uitvalklachten een MRI-scan ondergaan waarop een proces in de hersenen zichtbaar was dat zou kunnen duiden op een maligniteit, terwijl in de differentiaal diagnose een goedaardig proces tot de mogelijkheden behoorde. Cliënte kreeg tijdens het consult naar aanleiding van de uitslag van de scan […]

Lees verder

Cliënt te lang aan het lijntje gehouden en heeft recht op schadevergoeding

Waar gaat de uitspraak over? De cliënt is in 2019 verwezen door zijn huistandarts naar de zorgaanbieder voor een behandeling aan zijn kaak. Hij is terechtgekomen bij het Centrum Bijzondere Tandheelkunde van de zorgaanbieder. De tandarts aldaar heeft de cliënt niet willen helpen, omdat andere behandelaren met specialisme gehandicaptenzorg zouden zijn aangewezen. De cliënt vindt […]

Lees verder

Zorgaanbieder niet gehandeld zoals had gemoeten; cliënte krijgt € 1000 schadevergoeding

Waar gaat de uitspraak over? De klacht betreft de verstoring van een behandelrelatie tussen de zorgaanbieder en cliënte, vanwege een intieme relatie die de zorgaanbieder is aangegaan met een ex-patiënte die nog wel deelnam aan de door hem ingestelde lotgenotengroep waar cliënte ook deel van uitmaakte. Daarnaast klaagt cliënte over het ontbreken van haar notities […]

Lees verder

Kwaliteit zorg en klachtafhandeling zorgaanbieder onvoldoende. Geen vergoeding voor verrichte mantelzorg

Waar gaat de uitspraak over? Het geschil gaat over de kwaliteit van de zorg die de zorgaanbieder aan de cliënte heeft geleverd en de wijze waarop de zorgaanbieder met de klachten en zorgen van klager is omgegaan. De commissie heeft vastgesteld dat de zorgaanbieder onvoldoende uitvoering heeft gegeven aan de aanbevelingen van de klachtencommissie. Dit […]

Lees verder