bejegening

Zorgaanbieder niet gehandeld zoals had gemoeten; cliënte krijgt € 1000 schadevergoeding

Waar gaat de uitspraak over? De klacht betreft de verstoring van een behandelrelatie tussen de zorgaanbieder en cliënte, vanwege een intieme relatie die de zorgaanbieder is aangegaan met een ex-patiënte die nog wel deelnam aan de door hem ingestelde lotgenotengroep waar cliënte ook deel van uitmaakte. Daarnaast klaagt cliënte over het ontbreken van haar notities […]

Lees verder

Echtgenote klager overlijdt, commissie verklaard klacht ongegrond

Waar gaat de uitspraak over? Het geschil betreft de zorgverlening voor de echtgenote van klager. Klager verwijt de zorgaanbieder nalatig handelen ten gevolge waarvan zijn echtgenote is overleden. Klager wil erkenning van nalatig handelen van zorgaanbieder. De zorgaanbieder verklaart waarom er gehandeld is op de wijze waarop zorg is verleend. De commissie oordeelt dat nergens […]

Lees verder

Beveiligingscamera’s in huis cliënt geen reden om behandelingsovereenkomst op te zeggen door zorgaanbieder

Waar gaat de uitspraak over? De klaagster heeft een camera geplaatst in de woning van de cliënt om toezicht te kunnen houden, omdat de cliënt valgevaarlijk is. Na een incident heeft de zorgaanbieder geëist dat de camera tijdens zorgmomenten wordt uitgezet of afgedekt, omdat de zorgverleners zich hierdoor onprettig voelen. Omdat partijen het niet eens […]

Lees verder

Extern onderzoeksbureau valt niet onder behandelovereenkomst; commissie onbevoegd

Waar gaat de uitspraak over? De klager heeft eerder klachten ingediend bij de zorgaanbieder over de zorgverlening aan zijn moeder. Naar aanleiding van die klachten had de zorgaanbieder op advies van de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd een extern onderzoeksbureau ingeschakeld om onderzoek te doen. De klacht van de klager ziet op dit onderzoek. De […]

Lees verder

Klacht cliënt gaat over interne klachtenprocedure ziekenhuis; cliënt niet-ontvankelijk

Waar gaat de uitspraak over? De klachten van cliënt betreffen (a) een onrechtmatige inzage in het patiëntendossier van cliënt, waardoor kennis over cliënt is terecht gekomen bij degene die op dat moment arbeidsrechtelijke stappen tegen cliënt ondernam, (b) de doorlooptijd van de interne klachtenprocedure, (c) de uitspraak van de klachtencommissie waarin geschilpunten niet zijn beoordeeld […]

Lees verder

Cliënt klaagt over diagnose en wijze van bejegening door personeel

Waar gaat de uitspraak over? Vanwege een blindedarmontsteking is de cliënt door de zorgaanbieder geopereerd. De operatie vond echter plaats nadat eerder een verkeerde diagnose is gesteld. Verder klaagt de cliënt over de wijze waarop de verpleegkundigen en de klachtenfunctionaris hem hebben bejegend. De commissie is van oordeel dat de zorgaanbieder zorgvuldig te werk is […]

Lees verder

Zorgaanbieder had eerder verantwoordelijkheid moeten nemen in vertroebelde relatie met familieleden

Waar gaat de uitspraak over? Klaagster is van mening dat er een aantal dingen niet goed zijn gegaan in de periode dat de cliënt verbleef bij de zorgaanbieder. De klachten zien op onterecht declareren van uren, de kwaliteit van zorg, bejegening en communicatie. De zorgaanbieder heeft een beroep gedaan op niet-ontvankelijkheid, zodat de commissie allereerst […]

Lees verder

Cliënt ontvankelijk in klacht, nu eerdere klachten waren gericht tegen verpleegkundige en niet tegen de zorgaanbieder

Waar gaat de uitspraak over? De cliënt heeft een woning toegewezen gekregen. Echter, na enige tijd ervoer de cliënt ernstige geluidsoverlast van zijn buurman. Na een ander voorval met de buurman, heeft de cliënt de situatie bij de zorgaanbieder gemeld. Echter, niet de buurman, maar de cliënt werd als overlastveroorzaker aangemerkt. De zorgaanbieder is van […]

Lees verder